• 09.08.2017, 10:47

8 tips til en sunnere hverdag


God morgen i regnet

I dag tenkte jeg at jeg skulle slå et slag for folkehelsen, og snakke litt om en sunn livsstil. Det har i mange år vært fokus på modeller som er for tynne, og at "plus-size" må bli mere akseptert. Jeg derimot er ikke så opptatt av om man brukes XS eller XL i klær, jeg er opptatt om man er sunn. Ei jente som veier 50kg er ikke nødvendigvis sunnere enn ei på 80kg. Det viktigste er at man er fornøyd med seg selv og komfortabel i egen kropp. Og ikke minst: at man er SUNN!

Personlig er jeg imot ord som slanking og diett. Det er ikke til å unngå at vi jenter bli daglig bombambert med artikler og bilder om hvordan vi burde se. Artikler som "slik får du sommerkroppen på 6 uker", "julebordsesongen nærmer seg, start treningen nå" og "slik blir du kvitt julefettet". Personlig slår jeg et slag for en sunn livsstil, hvor man kan unne seg noe ekstra godt i helgene og i høytider. For jeg syntes i grunn synd på personen som prøver ta fra meg påskemarsipanen eller julekakene.

For 3mnd siden la jeg om kostholdet og begynte trene. På denne tiden har jeg gått ned 20%, gått fra å ha underskudd til overskudd av energi, jeg sover bedre, har mindre vondt i kroppen og er generelt lykkeligere. Her er mine 8 beste tips for deg som ønsker en sunnere hverdag, uten dietter, slanking og stress.

1. Lag en matplan
Hver søndag planlegger jeg middagene for hele uken, samt hvem dager jeg har tenkt å trene. Ved å planlegge middagene for hele uken på forhånd er det lettere å få et variert kosthold, samtidig som det faktisk er mer økonomisk da du kan handle inn det du trenger på mandagen og slipper flere turer i butikken i løpet av uka.

2. Sett deg realistiske mål
Har du ikke trent på mange år, eller kanskje aldri trent i hele tatt, ikke gå ut med et mål om å trene 4-5 ganger i uken. Dette ender mest sannsynlig med at du blir skuffet over deg selv fordi du ikke klarer målet, og da er det lettere å gi opp. Til å begynne med burde du ha som mål med 1-2 dager i uken, og øke etter hvert. Alt er bedre enn ingenting, og det er bedre trene to dager i uken enn ingen. Mange treningssenter tilbyr gratis PT-time for nye medlemmer, benytt deg av dette!

3. Ikke fokuser på vekta
Mange gjør feilen om at de bare fokuserer på vekta. Dette er absolutt ikke det viktigste. Tenk heller over hvordan du føler deg: har du fått mer energi? Føler du deg bedre? Har du fått mer selvtilgitt? Det er disse tingene som er viktig. Og husk at muskler veier mer enn fett, så det er ikke uvanlig at du legger på deg når du starter å trene styrke.

4. Ikke sult deg
Man går kanskje ned i vekt ved å spise lite, men dette er verken den sunneste eller mest varige måten å gjøre det på. Du burde få i deg rundt 2000kcal om dagen. Skal du ned i vekt kan dette minskes noe, men aldri under 1500. Spiser du for lite vil dette påvirke forbrenningen som vil bli redusert, og når du da begynner øke matmengden vil du legge på deg mer eller mindre all vekta igjen. Tenk langsiktig.

5. Tren når det passer DEG
På nettet finnes alle mulige anbefalinger når du burde trene: om morgningen forbrenner du mere fett, ettermiddagen er best for styrke, osv. Uansett hvordan man vrir og vender på det er en ting klart: den beste treningen er den du gjør! Tren når det passer deg. Personlig foretrekker jeg å trene om morgningen før jobb, slik at jeg har hele ettermiddagen fri. Så ja, jeg er hun gale damen som er alene på treningssenteret kl. 06:30 om morgningen.

6. Spis grønnsaker
Denne er vel selvsigende ikke sant? Grønnsaker er både sunt, mettende og inneholder stort sett lite kalorier. Mine favoritter er brokkoli, spinat, bønner, sopp, squash og løk. Jeg drikker en grønn smoothie til frokost 5 dager i uken. Denne er perfekt hvis du bytter ut vanlig cottage cheese med protein cottage cheese eller protein yoghurt. Oppskriften finner du her: 

7. Ta vare på deg selv
Ta vare på deg selv, og ikke minst huden din. Jeg renser huden morgen og kveld, og tilfører huden fuktighet. I tillegg exfolierer jeg huden 2 ganger i uken i tillegg til å bruke ansiktsmaske 1-2 dager i uken. Sett av tid til å bare slappe av litt alene, se noen episoder av favorittserien din i fred og nyt tiden med deg selv.

8. Unn deg litt ekstra innimellom
Tillat deg å kose deg litt ekstra i helgene. Det skader ikke om du spiser till godteri på lørdags kvelden, og koser deg med en ordentlig søndagsmiddag med masse saus. Dette er tross alt en av fordelene med å trene og ha en sunn livsstil, muligheten til å kunne kose seg med god samvittighet.

Ha en flott "lille-lørdag" alle sammen :)


#blogg #trening #kosthold #livsstil #sunnhverdag

Hvitstenfrue

Navnet er Madelen, jeg er 27 år, og blogger om alt som faller meg inn. Stort sett er dette sentrert rundt interiør da jeg i tillegg til å ha en stor interesse for interiør og bolig, er midt oppi oppussing av en eldre enebolig. Da jeg nylig har hatt en livsstilsendring, kommer det også til å komme flere innlegg om kosthold, trening og livsstiltips. Håper du vil følge meg mens jeg roter meg bort i denne store bloggverden (jeg har så å si ingen retningssans så å gå meg bort er et eget talent ;) )

Search

Bloggdesign

hits